Hur man kan fånga ögonblicksbilder

11 juni, 2012 — 4 kommentarer

Det går i perioder då jag ofta beger mig in till centrala Malmö för att se vad allmänheten hittar på den dagen. Det härliga med människor och ögonblick är att den ene är inte den andre lik. Även om man inte varierar miljö och plats, så skiftar motiven i den fotografiska scenen. Enligt mig själv finns det två olika tillvägasätt för att fånga ögonblick bland okända och kända människor. Jag blandar sätten om tillfälle ges.

Delaktig eller icke delaktig

När jag är ute och fotograferar ögonblick, så väljer jag om jag vill integrera med personen eller personerna eller inte. När motivet utspelar en handling, så är min fotografering objektiv och de är ej medvetna om att de blir fotograferade. När en eller flera personer ser intressant ut, så brukar jag gå fram och fråga om jag får ta några bilder av dem. Då för jag en dialog som kan ge en bakgrundshistoria till fotografierna jag sedan tar. När de frågar mig vad bilderna är till för, så svarar jag alltid ärligt, att jag tycker om att fotografera människor i vardagen och att bilderna sedan kommer att läggas ut i  min fotoblogg. Om de är trevliga, så brukar jag erbjuda dem ett par bilder i efter hand.

Nära eller långt ifrån

Beroende på vad jag känner för den dagen och vad som dyker upp, så varierar jag med att vara nära eller långt ifrån mina motiv. Jag varierar med objektiv som har fast brännvidd eller olika zoomomfång. Allt beror på huruvida jag vill integrera eller vara objektiv. Fördel med att vara på behörigt avstånd till motivet kan vara att man oftast inte blir upptäckt, nackdelar kan vara att om man håller större avstånd mellan sig själv och motivet, så kan andra människor gå i vägen om det finns mycket folk där man befinner sig. Att vara nära sitt motiv har sina fördelar när det är mycket folk i närheten.

Förberedelser

Jag använder oftast fotograferingsläget slutarförval (Tv) på min systemkamera, där jag förinställer slutartiden manuellt till 1/250 sekund eller 1/320 sekund. Jag anpassar ISO-talet manuellt så att kameran väljer automatiskt ett bländartal som ligger mellan f/8-11. Jag väljer att använda endast en fokuspunkt i sökaren som jag placerar manuellt mitt i sökaren. Fastän motiven oftast är rörliga, så väljer jag att använda fokusmetoden – låsfokusering, dvs att autofokusen låser när jag trycker ned avtryckaren halvvägs. Jag har även ställt in kameran att avge ett pipljud när kameran har låst fokuseringen. Signalen underlättar för mig då jag slipper att titta på fokusindikatorn i sökarens nedre hörn och kan hålla blicken på motivet och helheten.

Då och då riktar jag kameran åt olika håll för att låta kamerans ljusmätare kontrollera att ljusförhållandet inte förändrats för mycket och för att försäkra mig om att bländartalet håller sig kring f/8-11. Om det ej gör det så kompenserar jag med ISO-talet tills bländartalet hamnar någonstans mellan det jag önskar.

Funktionerna som beskrivs, finns även på de mer avancerade kompaktkamerorna.

Praktik

När ett ögonblick uppstår, så lyfter jag kameran till ögat, siktar med fokuspunkten på motivet, trycker ned avtryckaren halvvägs för att låsa fokus, lyssnar efter pipet för fokuslåsning, komponerar om bilden och sedan trycker jag ned avtryckaren resten av vägen för att exponera bilden. När arbetsmetoden har blivit en vana, så går det väldigt fort. Ögonblick är snabbt förbi och här måste min uppmärksamhet och reaktionsförmåga samspela. Jag har tagit bort axelremmen och monterat en handlovsrem på kameran istället.

Det bästa är att hålla kameran i handen, med pekfingret på eller nära avtryckaren. Har man kameran hängandes över axeln eller runt nacken, så förlorar man dyrbar tid med att greppa kameran och lyfta den. Om man hemskt gärna vill ha kameran hängandes över nacke eller axel, så kan man åtminstone hålla i kameran med handen. Det här kan jämföras med revolverduell. Där avståndet mellan handen och revolvern, i kombination med reaktionsförmåga, har stor betydelse för slutresultatet.

Frågor?

Jag besvarar gärna relaterade frågor som postas i kommentarsfältet.

Annonser

4 responses to Hur man kan fånga ögonblicksbilder

  1. 

    Kul att se bilder, gatufoto är väldigt kul och jag bör sätta igång själv med gatufoto i år också 🙂 Du har en del bilder som håller högklass tycker jag. De fungerar väldigt bra i svartvitt. Allt gott

  2. 

    Fina bilder som vanligt.
    Vad tror du om Canons nya ”pannkaka” för ögonblicksbilder?

    • 

      Nya pannkaksobjektivet från Canon med 40mm brännvidd kan fungera som ett allround-objektiv på kameror med småbildssensor. På t ex kameror med APS-C sensor så blir brännvidden lite tele och kan fungera som porträttobjektiv. Användningsområdena är upp till ens fantasi. Dock är det ett väldigt kompakt objektiv, om man favoriserar det.