Irving Penn:s ”Skiftande världar”

24 juni, 2012 — Lämna en kommentar

Söndagen den 24 juni var en gråmulen, blåsig och regnig sommardag. Jag och Bengt begav oss för ovanlighetens skull, till Moderna museet i Malmö för dels frukost, dels en färgklick i den gråa vardagen, samt att insupa det kulturella arv som fotografen Irving Penn (1914-2009) efterlämnade. Ärligt talat, så när jag kollade på museets hemsida, efter vilka som ställde ut, så tänkte jag: Irving-vem?

Penn fotograferade mest i sin ateljé på Manhattan, men för on-location så hade han en mobil studio. Han jobbade dels med konstnärliga projekt och dels med kommersiellt arbete för amerikanska modemagasinet Vogue. Delar av utställningen ”Skiftande världar” donerades till Moderna museet till minnet av hans svenskfödda fru Lisa Fonssagrives-Penn. Fotografierna i utställningen sträcker sig över en 50-års period.


En färg- och formklick insprängd bland gamla arkitektursbyggnader.


När jag löste inträde så frågade jag om jag fick fotografera inom lokalerna och utställningen. Det var helt ok, så länge jag ej använde blixt. Jag tänkte för mig själv: Blixt? Jag använder ju bländartal f/1.2… *hö-hö-hö*


Bad Bengt att ta en bild med min kamera så att jag hade bildbevis på att jag har en kulturell sida också… *host-host-harkel*


Besökarna var varierande och fick ta del av både visuella verk och ljuduttryck på utställningen.


Caféet/restaurangen på museet har råvaror som är närproducerat och de bakar även sitt eget bröd. Den här generösa räkmackan slank lätt ner och mättade väldigt bra.


Mina favoriter blev kändisporträtten där jag kände igen några poser som har inspirerat nutidsfotografer.


Han har gjort många omslagsbilder för amerikanska modemagasinet Vogue.


Jag betraktade verken alldeles för kort tid för att verkligen ta till mig vad fotografen eventuellt ville förmedla. Kanske beror det på ovana att titta på fotografier i tryck. Ser ju mest fotografier på datorskärm.

Tack Bengt för en trevlig och givande eftermiddag!

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

