Halvdagsutflykt till Helsingborg

30 juli, 2012 — Lämna en kommentar

På min sista semesterdag gjorde Ingela och jag en utflykt till Helsingborg. Originalplanen var att besöka Helsingborgsfestivalen, men det visade sig att sista dagen var dagen innan vi planerat att resa dit. Nåväl, det finns andra attraktioner att besöka i Helsingborg. Vi besökte bl a Kärnan, Dunkers kulturhus, botaniska trädgårdar och Tropikariet. Vår favorit var helt klart Tropikariet som ingen av oss hade besökt tidigare och som vi spenderade mest tid på.

Tropikariet som har sommaröppet bjöd på exotiska djur, fåglar, reptiler, insekter och förvildade barn. Några av avdelningarna sprang, hoppa, flög och kröp djuren och insekter bland alla besökare. Våra favoriter var helt klart lemurerna, som dessutom hade två ungar.  De var så sällskapliga, snälla och nyfikna. Fastän man ej får klappa dem, så klappa vi dem. Kändes som att klappa en katt. När de klättra och satt på ens axlar så kändes det som en katt, minus klorna. Vissa av dem blev fascinerad av min kamera och det smattrande ljudet den förde. Dock förstod de inte närgränsen för fokusområdet. Surikaterna var också charmiga, men de kunde vi ej gå in till. Vi hann även med intag av näring och vätska. Närmre bestämt fyra gånger under vår halvdagsutflykt.

Inledningen kunde ha blivit kostsam. I början av vår utflykt så satte vi oss på en busshållplats för att kontrollera vår lokalsinne mot vår mobila, globala positioneringssystem. När vårt utmärkta lokalsinne blev bekräftat begav vi oss vidare. När vi kommit en bit inser jag att jag saknar något… Min systemkamera ligger på bänken vi satt på… Aaaaaah! Jag skuttade tillbaka och till min glädje fanns den kvar och mitt hjärta fick åter normal puls. Phew!

Tack Ingela för en rolig halvdagsutflykt!

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

