Fotografträff med inriktning på porträttfotografering

7 augusti, 2012 — Lämna en kommentar

Eftermiddagen den 5 augusti samlades 16 fotografer, tre modeller och några anhöriga i Alnarpsparken, i Lomma, för en fotografträff med inriktning på porträttfotografering och att ljussätta med befintligt ljus. Vi fick mulet men väldigt behagligt väder. Dagsljuset var väldigt jämnt och passande för porträttfotografering. Men jag hade hoppats på solsken för att göra det svårare för deltagarna.

Inledningsvis pratade jag om val av objektiv, kamerainställningar, fotograferingsteknik, att hitta bra befintligt ljus samt att samarbeta som fotograf och som modell. Kom på i efter hand att jag missade att ta upp några delar i den teoretiska delen. Jag skulle ha haft en punktlista. Efter den teoretiska delen gick vi bort till ett område som jag hade spanat in dagen innan. Fotografer och modeller delades in i tre grupper. Varje grupp fick själva hitta olika platser med lämplig miljö, bakgrund och ljus. Efter ett tag så fick modellerna skifta grupp och så höll de på tills alla hade fotograferat och blivit fotograferade. Lite mer än halvvägs så tog vi en längre paus för gemensam fika och pratstund. Fyra timmar gick rätt snabbt tyckte jag, som gick runt och såg viktig ut, smygfotograferade och kollade så att alla hade det bra samt styrde och ställde som om jag var ansvarig för den här fotografträffen.

Vid en av mina oanmälda inspektioner i en av grupperna så upptäckte jag att de flesta använde medhavd kamerablixt. Vad sjutton. De hade missat hela poängen med övningen i den praktiska delen – att lära sig hitta platser med önskad miljö, bakgrund och bra befintligt ljus. Men jag lät dem hållas.

Oväntat besök

Medan jag pratade om teoretiska saker så dök det helt plötsligt upp tre individer. Helt oväntat och oanmälda, dök tre kära vänner från Göteborg upp. Jag blev helt ställd och tappade tråden. Var tvungen att avbryta det jag höll på med för att krama om dem och hälsa dem välkomna. De var ute på en bilutflykt och var i närheten. Jag hade ju lagt ut anvisningar om var vi kommer att befinna oss med karta och adress i den publika evenemangssidan på Facebook. Så de hittade oss lätt.

Modellerna

En av modellerna var under 18 år och alla fotografer samt målsman, fick skriva på en fotograf- och modellrelease, där det avtalades om vad bilderna får användas till.

Bakom scenen bilder

Deltagarnas bilder

Jag fyller på länklistan nedan efter hand som bilder blir publicerade.

Se Jespers bilder här.

Se Malins bilder här.

Se Svens bilder här.

Se Margaretas bilder här, här och här.

Se Mats bilder här, här och här.

Se Pierres bilder här, här, här och här.

Se Susannes bilder här, här, här och här.

Stort tack!

Jag vill rikta ett stort tack till alla medverkande! Bra jobbat!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

