Vackra Veronica

28 augusti, 2012 — Lämna en kommentar

Nyligen träffade jag modellen Veronica i Malmö för en inbokad utomhusfotografering i Pildammsparken. Det var vårt första samarbete och det kändes lättsamt och roligt. Hon är väldigt duktig framför kameran och var lätt att arbeta med. Jag kom i kontakt med Veronica genom att jag hade efterlyst en modell med långt blont hår via min publika fotografsida på Facebook.

Jag hade i förväg kollat ut utomhusplatser som kunde passa mina bildidéer, samt en reservplan ifall vädret skulle svika oss. Aktuella dagen såg bra ut med fint väder. Dock ändrades det när det närmade sig då vi skulle samlas hos den trevlige och professionella makeupartisten och hårstylisten Heidi. När modellen var sminkad och stylad, så begav vi oss mot platsen jag kollat ut. När vi kom ut ifrån där Heidi bor, så började det regna.

Åh, nej… Vi tänkte att det var nog en kortvarig regnskur och körde till Pildammsparken. Vi satt kvar i bilen när vi kom fram och väntade en stund. Det såg inte ut att sluta regna. Vi diskuterade om vi skulle verkställa reservplanen som var att hålla till inomhus på Centralstationen. Där fanns ju gott om plats och vi kunde ha tak över huvudet.

Men när vi kört en bit i parken så ändrade vi oss och använde en paviljong som fanns i parken. Så kunde vi vara i närheten om regnet skulle upphöra, samt hade det blivit helt andra bilder på tågstationen, samt att det förmodligen skulle vara jobbigt med alla resenärer som kom i vägen. Det regnade väldigt länge och mot slutet av fotograferingen så blev det uppehåll och vi gick till en annan plats i närheten för variation.

Fotografassistenten skötte den portabla studioutrustningen och agerade som ett ”levande belysningsstativ”. Väldigt smidigt, praktiskt och mycket värdefullt, då just det här ”belysningsstativet” är dels självgående och dels röststyrd, samt kunnig i ljussättning och väldigt påhittig. Vid ett tillfälle så behövdes en handhållen förlängningsbom, som jag ej hade, men det löste min assistent galant.

Stort tack till alla medverkande! Bra jobbat!

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

