Liten, knubbig och tvåögd

28 oktober, 2012 — 2 kommentarer

Skaffade nyligen ett mycket välbevarat, begagnat exemplar av den tvåögda spegelreflexkameran från kameratillverkaren Yashica, med modellnamnet ”Yashica Mat 124G”. Denna modell är en av de sista modellerna som tillverkades mellan 1970-1986. Med det övre objektivet ställer fotografen in skärpan manuellt och med det nedre fångas exponeringen. Kameran har en inbyggd exponeringsmätare.


Objektivet som fångar exponeringen är av typ Yashinon, 80mm och med största bländaröppning på f/3.5. Kameran kan laddas med antingen 120- eller 220-film. Bildformatet kallas för ”mellanformat” och är 6 x 6cm. 120-filmen rymmer 12 st. bildrutor, medan 220-filmen rymmer dubbelt så många bildrutor.


På 120-film skyddas filmen mot ljus med ett påklistrat papper längs hela filmen. På 220-filmen finns det inget skyddande papper längs hela filmen, utan endast som start- och slutremsa, fasttejpat i var sin ände. Detta för att kunna få plats med den dubbla längden film på likadan spole, utan att öka den totala tjockleken.

Jag kommer främst att fotografera olika typer av porträtt med 120-film, svartvit, negativ film – Kodak T-Max, med ljuskänslighet 100 ASA eller 400 ASA.  Även om jag tycker det är kul att framkalla negativ film själv, så kommer jag att skicka in färdigexponerad film till Crimson för framkallning. Sedan kan jag skanna in dem själv. Framkallning av 120-film kostar i skrivande stund 82 kr/filmrulle.

Med två nyfikna och lekfulla individer med päls, tänder och klor här hemma, är jag trött på damm, hår och repor på negativen jag själv framkallat tidigare. Så det blir till att överväga varje exponering en extra gång och inte ”panga på” som jag gör med min digitalkamera.

Må väl, kära läsare!

2 responses to Liten, knubbig och tvåögd

  1. 

    Grattis till en mycket trevlig kamera. 🙂
    Jag har en Yashica Mat. En mycket trevlig kamera som ger fantastiskt fina bilder.

Kommentera

