I hemmastudion: Felicia

8 november, 2012 — Lämna en kommentar

I slutet av förra månaden, förvandlades mitt avskalade vardagsrum till en hemmastudio. Under förmiddagen kom modellen Felicia och makeupartisten Linda hem till mig. Efter att ha blivit kontrollerade och godkända av mina två ”inneboende”, Vera och Tindra, skred vi till verket.

Under tiden modellen blev sminkad och stylad, satte jag upp ljussättningsutrustningen. Mina vita väggar i vardagsrummet fick agera som fondvägg. Ljussättningen bestod av en studioblixt och en s k ”beauty-dish” med ett diffuserskynke som täckte framsidan. För upplättningsljus användes en mindre reflexskärm, med den vita sidan uppåt.

För att granska bilder i ett större format, kopplade jag kameran till en bärbar dator och kunde direkt få upp bilder via Adobe Lightroom. Jag använde en handhållen ljusmätare för att reglera blixtstyrkan efter förutbestämda kamerainställningar. För dessa bilder använde jag ett objektiv med brännvidd 100mm.

Tack Felicia och Linda för ert engagemang och er insats!

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

