Fotografträffen med temat ”headshot/beauty”

11 november, 2012 — 1 kommentar

Den 4 november samlades ett glatt gäng i trivsellokalen i Arlöv, för en fotografträff med temat ”headshot/beauty”. Deltagarna fick en mindre del teori och en större del praktik. Tanken med de fotografträffar jag anordnar är att ge möjlighet för deltagare att nätverka, praktisera sitt område och ha utbyte.

Huvudljuset bestod av en studioblixt med en s k ”beauty-dish”, som var övertäckt med ett vitt diffuser-skynke. För att lätta upp skuggor i ansikte och på halsen, användes den vita sidan av en reflexsskärm. Bakgrundsljuset bestod av en studioblixt med en standardreflektor och ett färgfilter-tillsats. Blixtarna utlöstes trådlöst via radiosändare/mottagare.

Jag förutbestämde vilka kamerainställningar som vi skulle använda. Använde en handhållen ljusmätare för att reglera blixtstyrkan för att möta de kamerainställningar som önskades. Jag hade kopplat en bärbar dator till kameran för att kunna se hur exponeringen och ljussättningen blev, på en större skärm. Mina bilder togs med ett objektiv med 100mm brännvidd.

”Headshot” kan låta brutalt, men är närbildsporträtt, oftast har man bara med axlar och uppåt. Medan ”beauty” kan man säga är mer konstnärliga porträtt, oftast med fokus på makeup och hårstyling.

Jag passade även på att testa mitt nyförvärv för första gången och exponerade 12 svartvita bildrutor. Det var en rolig och häftig upplevelse. Dock inte lika smidigt som när jag fotograferar med min digitala systemkamera. Men känslan av att arbeta med detta verktyg är fascinerande. Med en centralslutare i objektivet, kan man synkronisera blixtar på alla slutartider, det var imponerande.

Stort tack till modellerna Veronica och Jesper, makeupartisten Linda och alla deltagare för en rolig och lärorik sammankomst!

Må väl, kära läsare!

Trackbacks and Pingbacks:

  1. Veronica i studion | Susannes fotoblogg - november 13, 2012

    […] Några fler foton från förra veckans studiofotografering hos Rei. […]

Kommentera

