Framför kameran: Porträtt- och bröllopsfotografen

14 november, 2012 — Lämna en kommentar

För ett tag sedan kände jag att jag ville pröva på att skapa porträtt av yrkesfotografer och kontaktade min gode vän, porträtt- och bröllopsfotografen Malin. Vi känner varandra sedan tidigare och jag följer hennes arbete via hennes fotoblogg.

Jag själv föredrar att vara bakom kameran och jag visste i förväg att Malin kände likadant. Det kändes ändå avslappnat och vi hade väldigt skoj under fotograferingen. Vi båda är vana vid att skapa porträtt och arbeta med dem som står framför kameran. Det underlättade verkligen det hela då bilderna ska användas kommersiellt. Det var så att säga ”skarpt läge” och all träning och tidigare erfarenhet togs i bruk.

Vi hade bra väder med jämnt dagsljus. Jag fyllde eventuella skuggor i ansiktet med en portabel studioblixt med den medföljande standardreflektorn och kombinerade skydds- och diffuserkåpan, monterad på ett kompakt belysningsstativ. Blixten var kopplad till ett litet batteriaggregat som jag hade i en ryggsäck och som även agerade som sandväska/motvikt. Jag utlöste blixten trådlöst med hjälp av radiosändare och mottagare. För att reglera blixtstyrkan, använde jag en handhållen ljusmätare. Jag växlade mellan objektiv med brännvidd 50mm och 100mm.

Jag ville att blixtljuset skulle eventuellt lätta upp skuggor, samt få Malin en aningen ljusare än bakgrunden, så att hon skiljer sig från bakgrunden ytterligare. Jag ville köra på bländartal f/4 och ISO 100 och siktade mot bakgrunden, för att se vad kamerans inbyggda ljusmätare tyckte det skulle vara för slutartid för rätt exponering av bakgrunden. Det hamnade på 1/160 sekund och det var helt ok med tanke på att jag handhöll kameran, vilka brännvidder som skulle användas, samt för kamerans blixtsynkning med blixten.

Efter fotograferingen avrundade vi fotograferingen med en fika och pratstund på ett närliggande café. Det var verkligen rolig och jag ser fram emot att få göra det här igen. Kika gärna in på hennes fotoblogg.

Tack Malin för en rolig och givande fotografering!

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

