Emporia: Att yra omkring på 93.000 kvadratmeter

22 november, 2012 — Lämna en kommentar

Den 18 november var det fotografträff på det nyligen invigda köpcentret Emporia i Hyllie, i Malmö. Jag inleder premiärbesöket med att gå vilse då jag försökte lokalisera mötesplatsen. Jag trodde att nyhetens behag hade hunnit lägga sig, men ack så fel jag hade. Det var otroligt många besökare!


I antiken var ”Emporia” en historisk term för feniciska och grekiska stadsstater och handelsstationer i Europa med omnejd. Byggnaden är formgiven av arkitekten Gert Wingårdh, på arkitektbyrån Wingårdh Arkitekter AB. Fastigheten ägs av nordiska fastighetsbyrån Steen & Ström AB.


Det råder som vanligt fotoförbud på köpcenter och jag valde att inte ta upp min systemkamera och använde istället kameran i mobiltelefonen. Det cirkulerade några vakter inne på köpcentret, men med det stora antal besökare som var där, hade man nog klarat sig.


Jag kände empati för modellen som stod och poserade utanför, i regn och i november månad. Att vara modell är verkligen ett hårt arbete.


Jag kan förstå att byggnaden vid huvudentrén är föremål för intressant bakgrund till sådana här fotograferingar.


De olika trapphusen gick i nyanserat blått, grönt, gult och rött, genom tre plan. De olika trapphusen är helt klart intressant motiv för dem som gillar färg, form och arkitektur. Dock blir det svårt att inte få med människor i bilden, åtminstone under öppettider.


På översta plan, kunde man gå ut på en takpark med fina utsiktsplatser med stationära kikare, grönområde och bänkar. Jag kan tänka mig att en och annan söker sig hit för lite ”frisk luft”. Om man förser sig med proviant och verktyg från de många fikaställen eller ICA Kvantum, så kan man ju ha picknick här på sommaren. Dock tror jag inte att engångsgrillar är accepterat, dock inte omöjligt.


Förutom de låga och många trappstegen i vissa av trapphusen, så fick man sig en rejäl långpromenad på några av våningarna. Här kan man verkligen blanda nytta med nöje. När man avverkat ett plan, kan man äta frukost på Espresso House. När man har avverkat nästa plan, kan man äta lunch på Ambrosia. Och om man orkar, så kan man ta sig igenom sista planet och avrunda med middag på t ex Jensens Böfhus.


En uteplats som kan komma väl till användning på sommaren. Inomhus finns det många bänkar att vila sig på när man är trött. Det finns även interaktiva kartor för att lokalisera sig och hitta olika butiker. Dock prövade jag en sådan och de hjälpte inte mitt dåliga lokalsinne eller mitt vaga orienteringsförmåga.


Arrangören av fotografträffen, Magnus hittar motiv bland de många mönster och former.


Konditori Ambrosia erbjöd på många frestande bakverk.


Det finns gott om parkering för de som färdas med bil. Hyllie station ligger ca 200m från köpcentret, för dem som pendlar.


En av skyltarna vid en av hissarna inbjöd till kreativ bildmanipulation.


Efter några timmar så avrundade vi med helt ok kaffe och förträfflig fikatillbehör, på konditori Ambrosia. På varje plan finns det möjlighet till mat och dryck. Smart drag av upphovspersonerna.


En dragig Hyllie station, där jag inväntade kommunal färdtjänst hem.

Tack Magnus för en trevlig och givande fototräff.

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

