Tvillingarna Gentiana och Eliona

4 december, 2012 — 2 kommentarer

För några veckor sedan fick jag förfrågan om att skapa porträtt av Gentiana och Eliona till deras familj. Jag är inte van vid att fotografera två personer samtidigt, men såg det som ett ypperligt tillfälle att pröva det. Det är definitivt annorlunda att jobba med och ljussätta för två personer.

Jag gjorde det enkelt för mig, för att slippa lägga ner tid på justeringar och inställningar när jag väl började fotografera, så jag valde att använda en enda stor ljuskälla, en studioblixt och ett stort paraply, 152cm i diameter, med vit insida, höger om kameran och en 110cm reflexskärm vänster om kameran. Då kan de röra sig på en större yta utan att exponeringar förändras allt för mycket. Jag ställde in kamerainställningar och blixtstyrka en gång, tog några testbilder, kollade närmre på exponeringen i den anslutna, bärbara datorn och sedan behövde jag inte tänka på det mer. Så kunde jag koncentrera mig på själva fotograferingen. Himla praktiskt och skönt.

Jag fotograferade dels individuella bilder och dem tillsammans. Då de är syskon, så fick vi testa oss fram med poseringar och uttryck, så att de framstår som syskon, individer och även ge intryck som modeller.

24112012-_MG_4525-Redigera

24112012-_MG_4462-Redigera

24112012-_MG_4637-Redigera

24112012-_MG_4627-Redigera

24112012-_MG_4620-Redigera

24112012-_MG_4565-Redigera

24112012-_MG_4541-Redigera

24112012-_MG_4598-Redigera

24112012-_MG_4659-Redigera
Här hoppade duktige Sandra in på slutet, som hade fixat med makeup, hårstyling, klädstyling och var fotografassistent.

Tack Gentiana, Eliona och Sandra för en rolig fotografering!

Må väl, kära läsare!

2 responses to Tvillingarna Gentiana och Eliona

  1. 

    Fina bilder som vanligt när de kommer från dig.
    Jag har en fråga av ren nyfikenhet.
    När du tar profilbilder av dina modeller hur väljer du vilken sida du ska fota från? Många personer, de flesta(?) har ju en sida som är mer eller mindre fotogenisk. Chansar och provar du, eller kör du med ”knäpphändernametoden”?
    Som sagt, bara nyfiken.

    • 

      Tack Benny för komplimangen. Angående dina frågor, så utgår jag inte från vilken ansiktshalva som kan se bättre ut, utan jag väljer sida beroende på vilken sida huvudljuset kommer ifrån. Och i det här fallet så kommer ljuset från kamerans högra sida. Jag jobbar hellre med att låta modellen vrida huvudet/övre- och nedre kroppsdel för att hitta olika vinklar och perspektiv. På så vis har jag större chans att hitta de bilder som jag gillar.

Kommentera

