#instamoments

13 januari, 2013 — Lämna en kommentar

Min minsting Tindra håller på att bli stor kattflicka och blev nyligen kastrerad. Det hela gick bra, som förväntat. Hon var sååå duktig och jag var en stolt betjänt. Men det var stundtals en ofarlig kamp den dagen.

2013-01-10 14.41.20

Det var en utmaning att få in henne i transportburen vid 06.40-tiden inför turen till djursjukhuset. Som ett utfällt paraply åkte bak- och framtassar ut och hindrade vid luckan till transportburen. Fick senare tips av veterinären som gjorde förundersökning på henne, att man kan ställa buren på högkant med ingången uppåt. Och släppa ner henne med baktassarna före. Så lätt med facit i hand.

2013-01-10 15.19.25

Tratten som följde med hem, var inte populär. Jag som är så blödig, har svårt att vara hårdhänt mot mina älsklingar. Dessutom vill jag inte bli kattbiten igen, som resulterade i infekterat sår, Voltaren kapslar och singelhand. Jag försökte lite tafatt att tvinga på henne tratten, men hon slingrade ur hela tiden. Jag försökte locka in henne i tratten med hennes favoritleksak och kattgodis. Men det misslyckades.

2013-01-09 11.32.05

Jag kom sedan på i min frustration och efter en timme av diverse försök, att jag sett hur sköterskorna på djursjukhuset vid något tillfälle hade virat in en av mina andra katter i en handduk. De blir lugna och sprattlar inte. Nästan paralyserade. Det hade en lugnande effekt på dem. Jag prövade och skrattade lite hjärtligt när jag rullade in Tindra som en kåldolme, så att bara huvudet stack ut.

2013-01-09 12.30.35

Då gick det ju hur bra som helst och jag behövde inte hålla fast henne och kunde trä på tratten och knyta bandet. Man kunde ju tro att det här var min första katt. Hahaha!

2013-01-10 16.38.16

Den där tratten var ett riktigt otyg, tyckte Tindra. Hon gick in i saker då tratten tog emot här och där. Och hon fick vänja sig vid att hoppa upp på saker, på ett annat vis, då det blev luftmotstånd och att tratten fastnade i saker. Första dagen bestod av otaliga försök att få av den otäcka tratten. Men den satt bra. Följande dag så hade hon accepterat den.

2013-01-10 22.45.49

Den äldre plastsystern Vera visade hänsyn medan Tindra hade tratten på. Precis som om hon kände på sig att hon behövde vara försiktig för att Tindra hade blivit opererad. Eller att hon kände igen tratten från då hon själv blev kastrerad. När tratten äntligen kom av, då var det som en startsignal och de båda sprang flera rundor i hemmet och jagade och busade med varandra som innan. Det värmde extra i hjärtat i det ögonblicket.

Ps. Alla bilder är tagna med mobilkameran och redigerad i mobilapplikationen Instagram.

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

