Fototips: Enkel och kompakt hemmastudio

20 januari, 2013 — 2 kommentarer

Jag har under en längre tid experimenterat med ljussättningsutrustning för att hitta och sätta samman en standarduppsättning som är dels lätt att transportera och dels kräver liten plats när det är uppställt. Det ska gå snabbt och smidigt att montera upp och packa ihop. Väldigt smidigt om man vill fotografera hemma hos privatpersoner eller on-location i företagsmiljöer.

03052012-IMG_2296-Redigera
Min uppsättning består av 2 st. kamerablixtar, 2 st. belysningsstativ, 2 st. tilt-leder, 1 st. hållare med blixtsko, 1 st. 40x40cm softbox med tillhörande blixthållare, 1 st. radiosändare, 1 st. radiomottagare, 1 st. PC-synkkabel, 1 st. 80 cm reflexskärm vit/silver och 1 st. 152cm paraply med vit insida.

03052012-IMG_2285-Redigera
Först bestämde jag och ställde in de kamerainställningar som jag ville använda. Manuellt fotograferingsläge, 1/200 sekund, f/8, ISO 100, vitbalansen inställd på blixtljus och bildfilerna sparades i formatet RAW.

03052012-IMG_2292-Redigera
Sedan använde jag en handhållen ljusmätare som mäter blixtljus och återger slutartid, bländartal och ISO-tal. Jag såg till att båda kamerablixtarna var på medelstyrka från början. Då har jag möjlighet att reglera dem uppåt/nedåt i blixtstyrka. Jag började med att hålla ljusmätaren nära modellens panna och riktade sensorn mot softboxen och utlöste den blixten via radiosignal. Läste av ljusmätaren och reglerade blixtstyrkan så att jag fick samma slutartid, bländartal och ISO-tal som jag förutbestämt.

03052012-IMG_2280-Redigera
Sedan höll jag ljusmätaren precis bakom modellens bakhuvud och riktade sensorn mot paraplyets centrum och utlöste den kamerablixten med hjälp av inbyggd slavsensor i blixten, som reagerar på den andre blixtens ljus. Även här strävade jag efter samma slutartid, bländartal och ISO-tal som jag valt. Jag tog en testbild och tittade på bilden för att försäkra mig om att ljussättningen och exponeringen blev som jag ville.

03052012-IMG_2275-Redigera
Om man inte har en handhållen ljusmätare, så kan man använda kamerans inbyggda ljusmätare. Enda skillnaden är att man behöver ta testbilder för att se att exponering och ljussättning blir som man önskar. Jag använder handhållen ljusmätare för att det blir mer exakt och smidigare.

03052012-IMG_2274-Redigera
Såhär blev slutresultatet efter lättare retuschering. Jag beskar bilden ytterst lite i efter hand. Jag försöker att komponera bilden så nära slutresultatet som möjligt redan i sökaren. Det gör jag dels för att spara efterarbete och dels för att behålla så mycket bildinformation som möjligt utifrån originalstorleken.

Tack Martin, för att du ställde upp som demonstrationsmodell.

Må väl, kära läsare!

Annonser

2 responses to Fototips: Enkel och kompakt hemmastudio

  1. 

    Duktig du är 🙂