En fiffig lösning för bärbart och trådlöst ljud

2 februari, 2013 — Lämna en kommentar

Jag har sökt efter mini-högtalare till min iPhone ett bra tag, men ej hittat några som jag gillar. Men av en slump nyligen i ett annat ärende, då jag köpte present till min käre mor, hittade jag mini-stereohögtalare som jag gillade. Förutom ändamålet det var tänkt till, så utvecklades det till en annan fiffig lösning.

01022013-_MG_6713-Redigera
Stereohögtalaren kom i en påkostad pappkartong, där högtalaren låg vadderad. Själva kartonglocket har magneter som försluter lådan. Jag hittade dessa på Designtorget-butiken i Malmö.

01022013-_MG_6703-Redigera-2
Vanligtvis får man ett par högtalare för stereoljud, men i det här fallet var det bara en enhet. Det gillade jag mer, med tanke på att det ska vara portabelt och mindre sladdar och delar. Det medföljde en tvådelad kabel för dels uppladdning av det inbyggda batteriet och dels för att leverera ljud trådbundet. Den levererar även ljud trådlöst via Bluetooth.

Det fiffiga

Jag ville inledningsvis ha högtalaren ansluten via sladd till min iPhone för att kunna spela upp musik i ett annat rum i hemmet. Men efter några dagar, vid en sen och mörk tidpunkt på dygnet, funderade jag på om jag kunde överföra ljud från min stationära dator istället ifrån mobiltelefonen. Det gjorde det, då min dator har Bluetooth-kommunikation!

01022013-_MG_6715-Redigera
Ok, nu kan jag alltså spela musik via Spotify, från datorn till mini-högtalaren trådlöst och inom räckvidden. Då kom nästa hinder, hur ska jag skifta låtar, söka efter musik, hantera spellistor och reglera ljudvolym utan att gå till datorn? Det borde ju finnas en applikation till iPhone som kan agera som fjärrkontroll via Wi-fi. Jodå, visst fanns det! Flera olika dessutom. Efter att ha läst specifikationer från olika gratis- och betalapplikationer, fann jag en som jag tyckte verkade bra.

2013-02-01 16.54.10
Applikationen ”Spot Remote” kostar 22 kr och kräver att man har Spotify Premium-konto. Ok, jag hade inte det utan en lägre nivå, men uppgraderade det. Så nu får jag betala 99 kr/månad istället för 49 kr. Det kan jag leva med.

2013-02-01 16.51.57
”Spot Remote” fungerar väldigt bra och är användarvänligt. Med applikationen kan jag göra allt som jag kan göra i Spotify på datorn. Jag kan till och med reglera ljudvolymen via applikationen.

Men nu har du ju Spotify i mobilen, varför streama musiken via datorn då?

Ja, det har du rätt i. Nu när jag uppgradera till kravet som är att ha Premium-konto, så får jag ju tillgång till att ha Spotify igång i min mobiltelefon. Så enda anledningen till att spela via datorn är att man sparar batteritid på mobiltelefonen. Har man dessutom laddningskabeln till högtalaren ansluten till ett vägguttag, så kan högtalaren vara igång så länge man önskar. Dock sliter man ut det inbyggda batteriet om det är nätanslutet hela tiden och ofta.

Skärmavbild 2013-02-01 kl. 17.35.25
En sista del för att det här ska fungera, är att man laddar ner den kostnadsfria applikationen ”Spot Remote Server” från tillverkarens hemsida. Den ska vara igång när lösningen ska användas. Man kan bocka i en kryssruta om att den ska starta varje gång datorn startas. Så ligger applikationen igång i bakgrunden och man ser ikonen i verktygsfältet.

Slutsats

Behöver jag detta? Nej! Var det en rolig grej som kan komma till nytta då och då? Absolut!

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

