Gott och blandat med kompaktkameran

22 februari, 2013 — Lämna en kommentar

Det har gått ett tag sedan jag införskaffade en kompakt ”vardagskamera” som ersätter mobilkameran. Jag börjar att vänja mig vid arbetssättet med att använda displayen för att komponera bilder. Handhavandet med kamerainställningar är inte lika smidigt som med en systemkamera, då vissa av inställningarna nås via knappval.

Om du är nyfiken på vilken kompaktkamera det är och vad jag skrev om den inledningsvis, kika in här. Nedan följer olika bilder och reflektioner såhär i efter ytterligare användning.

20022013-DSC00641-Redigera
#1. Att ha den hängandes runt nacken märks knappt av när man är ute och promenerar. Positivt att den är kompakt och lätt. Jag har anpassat längden för kameraremmen, så att den hänger i lagom höjd. Det blir stadigt när jag skjuter s k ”höftskott”. Mindre bra att det tar tid att väcka kameran från viloläget och att objektivet dras tillbaka in i kamerahuset vid viloläge.

20022013-DSC00644-Redigera
#2. Ljusmätaren fungerar bra och avväger exponeringen väl. Men det blir knepigt när man vill använda största bländaröppning (f/1.8) vid direkt solljus, men det är inget nytt under solen.

20022013-DSC00645-Redigera
#3. Programratten för val av fotograferingsläge är uppskattat att den sitter utanpå kamerahuset, som man är van vid. Distinkta hack när man väljer program och tillräckligt trög så att man ej råkar ändra av misstag.

20022013-DSC00651-Redigera
#4. Direkt solljus på displayen eller att hålla kameran i motljus, gör det väldigt svårt att se på displayn. Men om man skuggar med handen, så blir det bättre.

20022013-DSC00656-Redigera
#5. När jag är hemma, så fungerar ”direct mode” mellan Eye-Fi-kortet och min  mobiltelefon mindre bra. Mitt Wi-Fi där hemma stör och konkurrerar oftast ut SD-kortets egna nätverk. Men så fort jag utom räckhåll för hemnätverket, så fungerar överföringen mycket bra och utan några problem.

20022013-DSC00664-Redigera
#6. Den inbyggda popup-blixten är helt ok att använda. Inomhus är den ypperlig, då blixthuvudet går att böja bakåt och därmed kan man med ett finger reglera vinkeln, från rakt fram till rakt upp i taket. Förutom de vanliga Auto-blixtläget och Upplättningsblixt, så finns även Synkning på 2.a ridån och Långsam synkning.

21022013-DSC00782-2-Redigera
#7. Funktionsknappen (Fn) fungerar smidigt då jag har rangordnat och listat de funktioner jag använder mest och vill ha genväg till. Har bl a fokusmetod, fokuspunkter, ISO, matningsmetod, etc. Objektivringen har jag kopplat till exponeringskompensation.

21022013-DSC00872-Redigera
#8. Multi-styrplattan på baksidan av kamerahuset fungerar dels med ett roterande hjul och som tryckplatta för upp/ned och vänster/höger. Det roterande hjulet styr halvautomatiken. Vid manuellt, så sköter det roterande hjulet slutartid och objektivringen sköter bländartal. Nackdelen är att objektivringen måste vara kopplat till bländartal. Om den är kopplat till någon annan funktion, så kvarstår det i manuellt fotograferingsläge.

21022013-DSC00877-Redigera
#9. Bildserietagningen fungerar väldigt bra med sina tio bilder per sekund. Nackdelen är att displayen blir svart under serietagningen och det gör det svårare att följa rörliga motiv.

21022013-DSC00909-Redigera
#10. För att slippa att alla bildfiler överförs via Direct Mode mellan Eye-Fi-kortet och Wi-Fi-anslutna handenheter, så fick jag tips av en läsare om att man kan bocka i en kryssruta i grundinställningen till Eye-Fi-kortet och sedan skrivskyddar man i kameran de filer man vill ha överfört med den här metoden. Om man vill, så kan man göra det här arbetssättet till sin första gallring av bilder. Så kan man radera alla andra bilder innan man överför till datorn.

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

