Min mor i fönsterljus

24 februari, 2013 — Lämna en kommentar

Svängde inom hos käre mor för en fika och trevlig pratstund. Efter fikat så ville jag pröva att fotografera porträtt med kompaktkameran. Och se hur porträttbilderna blir med just Sony DSC-RX100.

24022013-DSC01081
Jag öppnade balkongdörren i vardagsrummet, där hon fick sitta på en låg pall, strax innanför dörren ut till balkongen. Jag själv placera mig ute på balkongen. Taket på balkongen sträcker sig ca 1,5-2m ut från dörröppningen. På detta sätt, faller dagsljuset in med en lägre vinkel. Och ljussättningen blir plattare med färre skuggor i ansiktet.

24022013-DSC01069
Jag ställde in bildaspekten i kameran till 4:3-format. Tycker det passar bra för porträtt, då jag oftast beskär i nederkant eller ovankant. Zoom:ade in till yttersta tele-läget som motsvarar 100mm med småbildssensor. Sedan ställde jag in bländarprioritet, valde största bländaröppning; f/4,9, auto-ISO och exponeringskompenserade +0,7. Kamerans ljusmätare valde en slutartid på 1/80 sekund.

Kamerans auto-ISO valde ISO 6400 för det befintliga ljuset. Ok, tänkte jag och tog några bilder. När jag kollade på displayen, så såg det väldigt bra ut. När jag kom hem och laddade in bilderna i datorn och granskade bilderna dels i 50- och dels 100 procent, så var det givetvis brusigt. Men det var inget ”fult” brus. Dock lär det inte bli några större utskrifter än A4 och då lär det inte märkas ändå.

Jag är väldigt nöjd med resultatet. Det hade jag blivit oavsett, då det är ju min käre mor på bilden. 🙂

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

