Actionbilder med kompaktkameran

1 mars, 2013 — 2 kommentarer

Sist jag var ute och fotograferade så fick jag möjlighet att fotografera actionbilder för första gången med kompaktkameran Sony DSC-RX100. Testade den snabba bildserietagningen och med tio bilder per sekund, så fick jag täta bildserier.

28022013-DSC01337-Redigera
Det som flyger upp i luften…

28022013-DSC01342-Redigera
…Måste förr eller senare komma ned!

Lite osmidig för bildserietagning och panorering av rörliga motiv då displayen ”fryser” och ”hackar” under bildserietagningen. Det gör det svårare att följa och sikta in sig med en manuellt placerad fokuspunkt i displayen. Jag försökte att föreställa mig takten och vart motivet befann sig i ”sökaren” och panorera därefter. Det blev en hel del bilder där den kontinuerliga fokuseringen hamnade fel.

Personligen tycker jag att prestandan är mycket bra – för att vara en kompaktkamera. Samtidigt som handhavandet kändes mindre smidig. Hittills har jag fått ut bra bilder vid dåligt ljusförhållande, actionbilder, porträtt, närbilder, husdjur och gatufotografering. Vi får se hur kameran klarar sig i de andra kategorierna som jag fotograferar.

Må väl, kära läsare!

2 responses to Actionbilder med kompaktkameran

  1. 

    Snyggt!! Jag är imponerad av att det går att ta så bra actionbilder med en kompaktkamera, det fixar bara en riktigt bra fotograf! 😉

Kommentera

