Fotografträffen med inriktning på porträttfotografering

3 mars, 2013 — Lämna en kommentar

Lördagen den 2 mars samlades fem amatörfotografer och två amatörmodeller vid Turning Torso-byggnaden i Västra hamnen, Malmö. En eloge till de tappra, som stod ut i några plusgrader och råkylig kustvind på 8m/sekund. Alla kunde återvända hem med nya erfarenheter rikare.

Under förmiddagen och innan samlingstiden, såg jag till att modellerna blev sminkade och stylade hos duktige makeupartisten Linda Jönsson.

När vi var samlade vid mötesplatsen, inledde jag med att gå igenom kamera- och kamerablixtinställningar, fotograferingsteknik och arbetssätt. Målet var att kombinera befintligt dagsljus med upplättningsblixt. Dvs exponera manuellt för det befintliga ljuset och lätta upp eventuella skuggor med kamerablixt.

Jag delade in dem så att det var två fotografer per modell. En fotograf fotograferar medan den andre assisterar och vise versa. Efter ett tag så roterade modellerna mellan grupperna.

Jag försåg respektive grupp med en helt manuell kamerablixt, tilt-huvud med blixtsko, belysningssstativ, radiosändare och radiomottagare, samt en större förpackning med engångs AA-batterier.

De fick själva pröva på att hitta platser med önskvärda bakgrunder, samt att experimentera med ljussättningen.  Jag gick mellan grupperna och hjälpte till om det behövdes.

Jag hade planerat att det hela skulle genomföras inom 3 timmar. Som de säger; tiden går fort när man har roligt. Det blev nästan fyra timmar när vi avbröt och avrundade träffen.

02032013-_MG_6916
Elina har den coolast fotograferingsstilen. När hon fick se den här bilden så kallade hon sig själv för ”Ninja-fotografen”.

02032013-DSC01491-Redigera
Alla var väldigt fokuserade och inne i det de höll på med. Jag gick mest runt och tog bakom scenen-bilder med min kompaktkamera.

02032013-DSC01414
I vissa passager var det relativt vindstilla, men kustvinden fick verkligen extra hastighet mellan husen.

02032013-DSC01451-Redigera
Under andra halvan av den beräknade tiden, var det läge att ta en fikapaus och få i sig något gott och värmande, dock fick några av oss ljummen varmdryck. Det var knappt något folk utomhus – de flesta satt inne på Espresso House!

02032013-DSC01513
Gruppen drog till sig viss uppmärksamhet. Jag hörde av ett förbipasserande par; Oh look, photo-students…

02032013-DSC01440-Redigera
Det gäller att hålla igång modellerna, så att de håller sig varma.

Ett stort tack till alla deltagare! Bra jobbat!

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

