Användbara tips om grundläggande gatufotografering

9 mars, 2013 — Lämna en kommentar

I det här blogginlägget ska jag inte vara ironisk, som föregående inlägg och tipsa om användbara råd om fotoutrustning, kamerainställning, arbetsmetod, förhållningssätt, motiv och miljö. Är du intresserad av och vill utöva gatufotografi, så kan dessa tips hjälpa dig att komma igång.

04032013-DSC01858

Fotoutrustning:

Vilken analog eller digital kamera som helst. Om du gillar att fotografera med fast brännvidd, så fungerar 24mm, 28mm, 35mm och 50mm. Man kan använda längre, fast brännvidd om man gillar komprimering och ha längre distans mellan dig och motivet. Risken med längre brännvidd bland folk är att de kan komma emellan dig och motivet, därmed vara i vägen.

Om du föredrar zoomobjektiv, som är mer mångsidig, så kan zoomomfång från vidvinkel till kortare tele vara mycket praktiskt. T ex 24-105mm eller 24-70mm. Fördelarna med zoom är att du slipper byta objektiv när avståndet mellan dig och kameran varierar, samt att ibland hinner man inte ”zooma med fötterna” och då förlorar man mindre tid om man zoomar in/ut istället.

Det absolut viktigaste när det gäller fotoutrustning är att man känner sig bekväm med kameran och objektivet, samt att man känner sig trygg med hur kamerainställningar görs och fungerar.

08032013-DSC02037

Kamerainställningar:

Smidigast är att fotografera med halvautomatik. T ex slutarprioritet eller bländarprioritet. Jag personligen föredrar att bestämma slutartid (slutarförval) och låta kamerans ljusmätare bestämma bländartalet. Som standard utgår jag från att ställa in en slutartid på 1/320 sekund som är bra utgångsläge för att frysa motiv som går i normal takt eller står still och gör något.

Vid gatufotografering föredrar jag större skärpedjup och ser till att reglera ISO-talet, så att bländartalet ligger mellan f/8 och f/11. Detta kontrollerar jag ofta när jag är ute och fotograferar. Jag riktar kameran rakt fram och i olika vinklar, för att kolla vad kamerans ljusmätning ger för bländartal. Och om det ligger mellan f/8 och f/11, så är jag nöjd.

Jag placerar alltid manuellt, en enda fokuspunkt mitt i sökaren. Kameran är inställd på att endast ta en bild i taget, samt att fokusera och låsa fokus när avtryckaren trycks ned halvvägs. Att kameran låser fokus när man trycker ned halvvägs, är i regel standardinställningen om du ej ändrat det.

05032013-DSC01919

Arbetsmetod:

Oavsett om du promenerar eller står stationärt någonstans, så gäller det att försöka få en överblick och i princip ha koll på alla människor i närheten. Att söka av och titta dig omkring. När du väl ser något som drar till sig din uppmärksamhet, ta bilden och sedan fortsätt att se dig omkring. Titta inte på den nyligen tagna bilden. Då kan du missa nästa ögonblick medan du tittar på baksidan av kameran. Ögonblicket är förbi så du kan lika bra titta på resultaten under transportsträckor eller när du kommer hem.

Det allra bästa är att ha kameran i handen, med pekfingret på avtryckaren och alla inställningar förinställt. Då är du så redo du kan vara. Oavsett om du håller kameran i handen, har den hängandes över axeln eller runt nacken, så bör du ha grepp om kameran med avtryckarfingret redo.

Om du har autofokus, använd en fokuspunkt som placeras mitt i sökaren. Sikta på motivet med fokuspunkten, fokusera, komponera om och utlös exponeringen. Om du använder en analog kamera, förinställ både kamerainställningar och fokusavstånd/skärpedjup (hyperfokal fokusering). Eller om du är duktig på att fokusera manuellt och känner att du hinner fånga ögonblicket, kör på det.

08032013-DSC02035

Förhållningssätt:

När du går bland människor på stan, försök att uppträda normalt, som om du bara går där som alla andra. Stirra helst inte utan titta diskret. När du ser något som du vill fotografera, läs av situationen, dvs vilken situation är motivet i. Befinner sig motivet i en utsatt situation, rekommenderar jag att man låter det vara och bara gå vidare. Även om du har rätt att fotografera, så vill man inte uppröra de man tänkt fotografera.

Ta bilden/bilderna diskret och snabbt. Man kan tolka detta sätt som smygfotografering men det är främst för att inte störa och påverka situationen som skett. Med frekvent träning så går allting fort och smidigt. I början finns en hel del tvekan och osäkerhet. Det är helt ok och ju mer du försöker, desstu lättare blir det. Med tiden kommer även vanan att överblicka området och att avläsa beteenden.

Om motivet ser dig ta en bild på dem, försök inte att dölja det. Du är upptäckt! Och om något retar upp folk, så är det när man försöker dölja eller smyga med det. Motsägelsefullt, men så är det. Om du blir konfronterad, var ärlig och berätta att du fotograferar folk i allmänheten. Om du brukar blogga ut bilder, så berätta det om de undrar vad bilderna ska användas till. Om de inte frågar, så behöver du inte berätta den delen.

Om du ser en eller flera personer som sticker ut ur mängden och som du skulle vilja ta ett slags gatuporträtt av, läs av deras situation och om du bedömer läget som ok, gå fram och fråga dem om du får fotografera dem. Om de säger nej, bara tacka för dig och gå vidare. Likadant här om de frågar varför och till vad, förklara för dem.

08032013-DSC02046

Motiv:

Inom gatufoto är nyckelmotivet människor som lever i sin vardag. Det är en smaksak när det kommer till vad som drar till sig ens uppmärksamhet. Här får man lyssna på sig själv och se vad som tilltalar en själv. Jag föredrar när någon gör något eller gör något tillsammans med andra människor.

Få gärna med miljön som motivet befinner sig i. Det tillför oftast till handlingen. Variera mellan att ta närbilder och bilder där miljön kan tillföra något till själva motivet.

08032013-DSC02031

Miljö:

Jag tycker att man kan fotografera var som helst där ögonblick kan ske. Vare sig det är inom- eller utomhus. Jag rekommenderar att man hittar ett eller flera stråk där det dels cirkulerar folk ofta och dels där folk uppehåller sig. T ex gågator, knutpunkter och torg.

Jag föredrar att tänka miljö istället för för- och bakgrund. En del gillar att stationera sig och använda en och samma bakgrund, medan jag själv föredrar att gå runt och byta miljö hela tiden. På så vis får man variationer. Och ibland hör handlingar till den specifika miljön där det hela utspelar sig i.

08032013-DSC02042

Färg eller svartvitt:

Gatubilder gör sig oftast bra som svartvita bilder. Färger i komponenter i bilden kan ibland störa och dra till sig den uppmärksamhet som huvudmotivet borde få. Men ibland tillför färg i bilderna om de utmärkande färgerna är i själva huvudmotivet, t ex färgglada klädesplagg, transportmedel, kroppsutsmyckning eller hårfrisyr/färg.

Lite teori och mycket praktik:

Inledningsvis är det en del teori och kunskapsupptagning, men största delen är praktik. Att gå samma sträcka året runt. Förutom att miljön ser annorlunda ut på olika tidpunkter på dygnet och under olika årstider, så lär man känna de olika miljöerna man går igenom och lär sig var människor är mest aktiva och störst chans till att något intressant sker.

Året-runt-fotografering:

Gatufotografering är tacksam genre då det är lättillgängligt på årets alla dagar. Och kräver relativt liten insats från en själv. Där det finns människor, där finns det ögonblicksbilder att fånga.

Lycka till och ställ gärna relaterade frågor i kommentarsfältet om det uppstår oklarheter eller frågor som ej blivit besvarade i det här inlägget.

Må väl, kära läsare!

Annonser

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!