Fotografträffen i Helsingborg

22 april, 2013 — 8 kommentarer

Den 20 april samlades ett glatt gäng fotografer vid Dunkers kulturhus för en kulturell injektion följt av en frisk fotorunda på den härliga strandpromenaden. Dagen bjöd på fotoutställningar, teaterföreställning, fika, frisk havsluft, strålande solsken och många fotograferingstillfällen.

Nedan följer en mängd diptyk:er från dagen.

diptyk_samling
Trevliga fotografer från Malmö, Lund, Trelleborg, Eslöv och Helsingborg.

diptyk_jens
Kulturhuset myllrade av stolta föräldrar och publik då det pågick någon föreställning av Dunkers teaterförening när vi anlände.

diptyk_kanin
Mycket aktivitet både utanför och innanför kulturhuset.

diptyk_clown
Där det samlas mycket folk, ges många tillfällen till ögonblicksbilder.

diptyk_utstallning
Det stora dragplåstret bland fotoutställningarna som pågick, var Nick Brandts fantastiska djurporträtt, som jag nu sett två gånger.

diptyk_bil
Efter en stund inne på fotoutställningen gick jag ut för att ta lite ”frisk luft” och fick syn på den här läckra bilen. Pratade en stund med ägaren och han berätta att alla delar är original. En parantes är att jag råkade göra ett nybörjarmisstag, som man kan se i mannens hår. Glömde att ställa om ISO-talet när jag gick ut. Hahaha.

diptyk_aday
Det pågick fler fotoutställningar och jag fick en rolig överraskning när en av deltagarna letar upp mig och säger att en av mina bilder finns på en av de andra utställningarna. Jag hade helt glömt bort att jag skickat in bildbidrag till fototävlingen som skulle resultera i en fotobok och utställning. Jag hade inte tänkt att titta på de andra utställningarna och hade då gått därifrån utan att veta.

diptyk_klistermarke
Återsamling efter alla var nöjda och klar med fotoutställningarna.

diptyk_fika
När alla var nöjda vid Dunkers kulturhus så gick vi och gofikade på café ”Kafferepet” som låg på vägen till strandpromenaden. Det blev bryggkaffe och en ”Specialare”-smörgås med ost, skinka och senap. Mycket trevligt ställe med god fika.

diptyk_fiskebat
Småbåtshamnen vid Dunkers kulturhus kändes idyllisk den dagen. Folk var lättsamma, glada och vänliga.

diptyk_hund
Där det finns människor, finns även människans bäste vän. Dock fick jag skäll av en av vännerna när jag kom för nära och tog genast ett par steg bakåt.

diptyk_segelbat
Kustvindarna fläktade friskt och emellanåt bet det till i kinderna. Men det kunde man lätt stå ut med.

diptyk_flaggor
Mellan småbåtshamnen och strandpromenaden lunkade deltagarna på, fotograferade och stannade till då och då och samtalade.

diptyk_mur
När solen är framme så vaknar människorna till liv.

diptyk_motocykel
Strandpromenaden har verkligen blivit fint och anpassat för att dröja kvar på platsen.

diptyk_glass
På vägen tillbaka till knutpunkten och tågstationen, hitta man motiv och glass.

diptyk_sjalvportratt
Vi avrundade utanför tågstationen och jag hann med både självporträtt och uträtta mina behov.

Stort tack till alla deltagare, för en underbar, rolig och givande fotografträff!

Må väl, kära läsare!

8 responses to Fotografträffen i Helsingborg

  1. 

    Vad trevligt att få se så många bilder från er träff.
    Jag kom hit via Susannes fotoblogg.

  2. 

    Många fina bilder, men hur jag än klickar på dom så förblir dom lika stora.

  3. 

    Vilka härliga vårbilder från Helsingborg, mycket bra fångat. Kul med fotografträff, kanske vore något för mig att fundera på även här i Örebro. Nu ska jag kika vidare i din blogg 🙂

    • 

      Tack Hanna för komplimangerna. Ja, Helsingborg är en fin hamnstad. Är inte där så ofta, men då och då åker jag dit för att fotografera. Ja, fler initiativ för evenemang är alltid skoj och behövs då det alltid måste vara någon som börjar. Eller tar tag i det. 🙂

Trackbacks and Pingbacks:

  1. Självporträtt i toalett | Susannes foton - april 22, 2013

    […] tog oss tillbaka till respektive orter var att ta ett självporträtt. Hur bilden blev kan du se hos honom, där han även visar de bilder han tog av oss som var […]

  2. Veckans fönster 224 (10/5): Himmelskt | Susannes foton - maj 10, 2013

    […] När vi var på Dunkers kulturhus i Helsingborg härförleden tittade jag bland annat på utställningen med alla de bilder från A Day in the World, det fotoprojekt där vem som helst kunde skicka in en bild tagen den 15 maj 2012. En del av bilderna sammanställdes på nätet och det blev även en bok. Sven som var med på Dunkers upptäckte en känd bild, tagen av Rei och vi kallade förstås på honom. Jag tror att Rei blev himmelskt glad över att se bilden på sin mamma hänga på Dunkers. […]

Kommentera

