”Kärleksporträtt” – En ny erfarenhet i min fotografering

12 augusti, 2013 — Lämna en kommentar

Den 10 augusti samlades sju fotografer och fyra par för en fotografträff i Slotts/Kungsparken i Malmö. Temat var parfotografering i stadsparksmiljö. Inför dagen så visade väderprognosen risk för regnskurar, så alla var beväpnade med paraply. Det hade kunnat bli roliga och annorlunda parporträtt om det hade regnat. Vi fick mestadels mulet väder och tidvis solsken, samt behaglig temperatur.

Vi hade två samlingstider, första var för fotografer och en halvtimme senare samlades paren som skulle bli fotograferade. Inledningsvis så gick jag igenom kamerainställningar, fotograferingsteknik, ljussättning, att samarbeta och integrera med dem man fotograferar samt hur vi praktiskt skulle gå tillväga med fotograferingen på de olika platserna som jag kollat upp i förväg. Jag pratade även med paren om vad de kunde förvänta sig ske och gav tips på vad de kunde göra framför kameran.

Jag känner till en hel del om parfotografering och ”kärleksporträtt”, men endast i teori då jag inte har praktisk erfarenhet av den här typen av fotografering. Så det var spännande att se och även själva praktisera det. Jag fick ändra grundplanen på plats när jag insåg att det var lite osmidigt och hela träffen gick väldigt bra. Alla verkade nöjda och glada. Vi var på två olika platser i parken och alla delades in i små grupper och fick turas om eller fotografera samtidigt. De flesta smågrupper hann byta par så att de fick fotografera så många par som tiden räckte till. Jag hann fotografera tre av fyra par, under de tre timmar som var ämnad för fotografering.

Personligen är jag van vid att fotografera porträtt med endast en person med i bilden och att posera mer som vid modefotografering. Här skulle jag låta paren vara sig själva, agera spontant och kärleksfullt. Där jag mer fångar ögonblick. Dock är vissa delar i det hela arrangerat. Det här kändes svårt tyckte jag, då det är dels två personer att hålla ögonen på och dels att de rör på sig fastän de står stationärt på en plats. Så man fick röra på sig och hitta vinklar och kompositioner. Samt att fokusera på dem vardera. Sist men inte minst, så ska man ju motivera, engagera och hålla energin uppe hos alla parter.

Efteråt gick några av oss till den asiatiska restaurangen ”Rose Garden Supreme” och åt oss proppmätta av buffén. När jag kom hem var jag väldigt trött i huvudet, men samtidigt väldigt glad och nöjd med dagens aktivitet.

10082013-IMG_0883

10082013-IMG_0812

10082013-IMG_0981

10082013-IMG_1245-Redigera

10082013-IMG_1223-Redigera

10082013-IMG_1176-Redigera

kullage-dans

10082013-IMG_1295

10082013-IMG_1294-Redigera

10082013-IMG_1375-Redigera

En eloge och stort tack till alla par och fotografer. Det var en väldigt rolig och givande dag.

Må väl, kära läsare!

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

